onsdag den 15. december 2010

Store gærklejner

2 dl kold mælk
100 g gær
1 spsk sukker
1 tsk salt
2 æg
500 g mel
150 g blødt margarine
4 tsk kardemomme

Gæren udrøres i mælken; sukker, salt og æg tilsættes. Den meget bløde margarine, mel og kardemomme røres/æltes i mælke- og gærblandingen; dejen æltes til den er glat og elastisk. Hæver tildækket ca. 1 time. (Hvis man synes dejen er for fed kan man sagtens udelade noget af margarinen)

Udrulles til ca. 1/2 cm tykkelse, skæres i strimler ca. 3-4 cm brede og 12 cm lange. Hver stykke snittes et par centimeter på midten og vrides til klejner, der hæver ca. 15 min. Klejnerne koges i palmin til de er pænt gyldne; jo mørkere de bliver des federe. Det kan anbefales at vende klejnerne med en gaffel eller strikkepind flere gange under kogningen, så de bliver jævnt varme fra begge sider.
Tages op med en hulske og drypper af på brunt papir; derefter lader jeg dem afkøle helt på et rent viskestykke, som trækker det overskydende fedt.
Pyntes med gul glasur tilsat lidt citron.

Gul frugtfarve er meget vanskelig at finde i butikkerne, så her er klejnerne pyntet med rød glasur.

Jeg har erfaret at klejnerne også kan spises lune uden glasur, men med syltetøj og flormelis til.

3 kommentarer:

  1. Så blev jeg den første faste læser. Tillykke med din nye blog - den glæder jeg mig til at følge.

    Hvor ser de gode ud, dine klejner - måske skulle jeg kaste mig ud i et forsøg.

    SvarSlet
  2. Tillykke med bloggen, glæder mig til at se hvad du vil dele fremover, mange tak for opskriften.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  3. Tillykke med din nye blog.
    Det er en rigtig god ide at dele dine lækre opskrifter med os andre. De klejner må jeg altså prøve. Min datter har faktisk spurgt om jeg kunne bage store klejner med glassur.. og jeg vidste ikke på det tidspunk hvor jeg skulle finde en opskrift.
    Så du skal have mange tak, det er vist i den kommende weekend jeg skal bage.
    Vinter hilsner fra Gitte

    SvarSlet